Linkbuilding vašemu projektu může pomoc a upoutat pozornost zákazníků i vyhledávačů. Pokud se váš web ale stane terčem nekalé konkurence, nebo špatného linkbuildera, může napáchat víc škody než užitku. Co jsou škodlivé špatné odkazy, jak poznat, jestli se vašeho webu týkají a hlavně – jak se jich zbavit?
Co jsou škodlivé zpětné odkazy
Toxické odkazy jsou takové odkazy, které na váš web vedou z nekvalitních domén. Může jít například o stránky s gamblingem nebo erotickou tematikou. Škodlivé jsou také různé spamové weby.
Ke škodlivým odkazům můžete přijít různě:
- Hromadným nákupem zpětných odkazů.
- Používáním black-hat SEO technik (ať už ze strany vašeho specialisty nebo konkurence),
- Publikací nekvalitních článků na doménách, které slouží jako „odkazová farma.”
- Nebo na webech, které duplikují zjevně generovaný nebo převzatý obsah
V podstatě se jedná o odkazy získané umělou manipulací s cílem zlepšit umístění webu na lepších pozicích ve vyhledávačích.
Proč byste měli toxickým odkazům věnovat pozornost?
V lepším případě vyhledávače vyhodnotí některé odkazy jako závadné a tento odkaz eliminují. Pokud je však závadných odkazů z pohledu Googlu (a dalších vyhledávačů) příliš velký, mohou váš web penalizovat. V tom nejhorším případě dokonce vyřadit z výsledků vyhledávání.
Škodlivé odkazy v roce 2024-2025 – jsou i dnes problém?
Naprostá většina škodlivých odkazů pochází z automatických spam domén, se kterými si dnes už Google poradí sám. Například svým algoritmem Google SpamBrain, který tyto domény identifikuje pomocí AI a závadné odkazy odstraní.
Škodlivé domény současně penalizuje a vyřazuje z výsledků vyhledávání.
Jak identifikovat škodlivé zpětné odkazy
I odhalení toxických odkazů používáme nástroje jako jsou Google Search Console, Ahrefs, SEMrush a Moz.
Kromě odhalení a odstranění nekvalitních odkazů, které mohou naše klienty poškodit tyto nástroje používáme také k posouzení kvality webů, se kterými v rámci SEO aktivit pracujeme. Můžeme v nich rozpoznat metriky pro hodnocení kvality odkazů, jako je autorita domény, relevantnost, návštěvnost a další.
Postup pro odstranění škodlivých zpětných odkazů
Co se dá dělat v případě, že zjistíte ohrožení webu škodlivými odkazy?
- Pokud se nejedná o automatický spam, můžete kontaktovat správce webu a požádat o odstranění odkazu. Často ale narazíte na to, že správce webu buď nenajdete, nebo vám neodpoví.
- V případě takové situace použijte nástroj pro odmítnutí odkazů (Disavow Tool), který najdete v Google Search Consoli. Jedná se o poslední východisko, dnes už tento nástroj nemá takovou sílu – velkou změnu nečekejte. Dobrá zpráva ovšem je, že většinou spamů si Google poradí sám.
Na co si dát pozor při ručním odstraňování odkazů?
Pokud se rozhodnete použít Disavow Tool, dejte pozor, které odkazy odstraňujete. Některé mohou na první pohled působit nedůvěryhodně.
Většinou se jedná o blogy a diskuzní fóra, které mají nižší návštěvnost a autoritu domény, ale jedná se o přirozené odkazy, které mohou webu přinášet zajímavou organickou návštěvnost.
Jak předcházet budoucím škodlivým zpětným odkazům
Google může jako škodlivé odkazy vyhodnocovat třeba i případy, kdy v externích článcích používáte pořád stejné anchor texty (odkazy na váš web), které směřují na stejnou URL.
Špatnou reputaci můžete z pohledu Googlu získat také odkazy v článcích označených jako PR sdělení nebo komerční článek.
Jak budovat zdravý odkazový profil?
Teď víte, co nedělat. Ale jak budovat odkazy, které webu pomohou?
- Využívejte maximum odkazových taktik. Jaké techniky využíváme pro naše klienty se dočtete v článku na téma linkbuildingu.
- Tvořte kvalitní obsah, na který lidé budou odkazovat.
- Pravidelně svůj odkazový profil kontrolujte.
- Vytvořte strategii pro kontinuální a přirozené zlepšování odkazového profilu.
Nepodceňujte pravidelné audity zpětných odkazů
Auditem zpětných odkazů můžete odhalit problém včas a vyřešit ho před zásahem ze strany Googlu.
Jak často by měl audit odkazového portfolia probíhat?
U našich klientů audit děláme vždy během přebírání projektu. Poté odkazové portfolio procházíme každých 6 měsíců. Potřebujete poradit s odkazovým portfoliem? Kontaktujte nás. Pomůžeme vám se SEO analýzou i s analýzou odkazového profilu a nastavíme strategii, která váš web zviditelní.