Chcete podpořit svůj e-shop a objevovat se na předních stránkách vyhledávačů tak, aby vás zákazníci snadno našli? Máte skvělý prozákaznický přístup, skvělé produkty, za kterými si stoprocentně stojíte, ale množství zakázek stále trochu pokulhává? V takovém případě vám může pomoci linkbuilding. Pojďte si přečíst, co to vlastně znamená, jak se dělá a hlavně jak vám pomůže. 

Co je linkbuilding?

Linkbuilding znamená získávání zpětných odkazů na váš web. Jedná se o součást SEO (Search Engine Optimization) neboli optimalizace webu tak, aby se líbil vyhledávačům a při vyhledávání ho zobrazovaly potenciálním zákazníkům na co nejlepších pozicích. 

Linkbuilding se v základu dělí na externí a interní. Pro co nejlepší výsledky je optimální kombinace obou. Co to ale vlastně znamená?

Interní linkbuilding

Nebo také interní prolinkování jsou odkazy v rámci vašeho webu. Pokud například z článku na blogu odkazujete na konkrétní produkt, jedná se o interní prolinkování, stejně jako v případě, že u konkrétního produktu máte další odkazy na výrobky, které by se zákazníkům mohly hodit. 

Interní prolinkování je často intuitivní záležitostí, která má však svá pravidla. Například je vhodné, pokud při interním linkbuildingu využíváte klíčová slova a máte nejen dobrou znalost svých produktů a zákazníků, ale také přehled o UI a UX a dalších faktorech, které ovlivňují úspěšnost odkazů jak z pohledu konverzí, tak i vyhledávačů. Sem tam nějaký odkaz z článku na produkt vás úplně nespasí. I při interním prolinkování je důležitá strategie a přehled o současných trendech i pravidlech vyhledávačů.

Externí linkbuilding

Externí linkbuilding je získávání odkazů z jiných webových stránek a právě tady se děje většina magie, která může mít zásadní vliv na úspěšnost vašeho e-shopu. Získávání externích odkazů může mít přímý vliv na konverze, jeho hlavní rolí je však ukázat vyhledávačům, že se o vašem e-shopu mluví a stojí za to zobrazovat ho při zadání relevantních klíčových slov na lepších pozicích. To má zásadní vliv na návštěvnost webu přes vyhledávání a s tím potenciálně i na uskutečněné prodeje. 

Úspěšné budování zpětných odkazů vyžaduje nejen dostatek času, ale také kontaktů, znalost trhu, velké množství komunikace a v neposlední řadě originální nápady a přístup, který zaručuje, že získané odkazy budou skutečně relevantní.

V linkbuildingu totiž už přes deset let vítězí kvalita nad kvantitou, což si však dodnes stále někteří linkbuildeři a majitelé e-shopů, kteří si odkazový profil tvoří sami, neuvědomují.

Techniky linkbuildingu – jak získáváme odkazy pro naše klienty?

Možností toho, jak získat zpětné odkazy na váš e-shop je poměrně dost. Ne všechny však dávají smysl a některé jsou dokonce škodlivé (o těch více v odstavci o black hat a gray hat linkbuildingu). Čemu se primárně věnujeme my a proč si myslíme, že právě tyto techniky mají největší smysl?

Spolupráce s blogery a influencery

Linkbuilding může jít krásně ruku v ruce s influencer marketingem. Spolupráce s blogery je poměrně zásadní součástí budování zpětných odkazů, která může vést i k přímému získání konverzí (což však, jak už jsme zmínili, není pro linkbuildera prioritou). Komunikace a spolupráce s blogery vyžaduje především širokou síť kontaktů, důkladnou znalost blogerské scénytrpělivost

U spolupráce s influencery je také důležitá spolupráce ze strany klienta (tedy vás). Nefunguje to totiž tak, že bychom oslovili influencera a ten o vás jen tak napsal článek nebo vás zmínil na sociálních sítích. Většinou se jedná o spolupráci výměnou za produkt (neboli barter), v jiných případech jde o placenou spolupráci, která je čím dál tím obvyklejší. Pro velkou část influencerů se dnes už jedná o práci na plný úvazek. 

Pro to, aby byla spolupráce s influencerem úspěšná, je důležité, aby byl proces co nejjednodušší. Můžete nabídnout například pouze produkty do určité cenové kategorie. Ale pokud nabízíte pro spolupráci jen velmi omezený sortiment, nebo výběr omezujete a kladete si náročné podmínky, většinou se nedá příliš velký úspěch a zájem očekávat

Spolupráce s magazíny

Publikování odkazů na magazínech může být poněkud ošemetná věc a kolikrát může spadat i do šedé zóny, která se vyhledávačům příliš nelíbí. Důležitá je totiž volba magazínu i kvalita článku, ve kterém se odkaz nachází. Na internetu najdete snad až nekonečné množství nabídek magazínů, které vám publikují článek za pár stovek. Problém takových magazínů je v tom, že se na nic jiného než podobné placené články nenachází a to je chyba, která může vyjít poměrně draho třeba i tím, že zaplatíte za odkaz, který vás bude stát pečlivě budovanou pozici a v tom horším případě budete muset po čase platit i za jeho odstranění.

Pokud spolupracujeme s magazíny či jinými weby, posuzujeme jejich kvalitu podle dlouhodobé kvality jejich obsahu a několika různých metrik (např. domain rating) a ve spolupráci s klientem publikujeme obsah relevantní jak pro magazín tak pro zaměření e-shopu.

Pořádání soutěží

Běžné soutěže „dej nám like” moc nefungují. Soutěže by měly mít přínos a za něco stát. V GetFoundu pořádáme různé soutěže i s pozitivním dopadem na ekologii (například Vyčisti les), ve kterém naši klienti, kteří se stanou sponzorem této soutěže, získávají odkazy z institucí jako jsou např. školy, dětské domovy a dalších velmi zajímavě hodnocených webů. 

Stát se sponzorem (relevantní) soutěže většinou může z hlediska linkbuildingu i povědomí o značce přinést výrazně více než klasické budování komunity prostřednictvím soutěží na sociálních sítích. To většinou dopadne pouze tak, že vás sice zájemci o výhru začnou sledovat, ale jakmile soutěž skončí, buď přestanou, nebo, což je možná ještě horší, nebudou s vaší značkou nijak interagovat, což může vést ke snížení organického dosahu.

Interní prolinkování

Jak jsme zmínili, interní prolinkování je velmi důležitou součástí linkbuildingu, která často funguje intuitivně. Intuitivní řešení však nemusí být nejefektivnější. Proto provedeme analýzu současného stavu vašeho webu a ve spolupráci s UX specialistou navrhneme optimální podobu odkazů pro co nejlepší výsledky vyhledávání i konverze. Pokud máme přístup k administrativě vašeho webu a volnou ruku, vyžaduje tento krok z vaší strany minimální nebo dokonce žádnou aktivitu.

Výměny odkazů

Výměna odkazů jsou jednou z nejstarších technik, kterou používaly už první weby, které se na internetu objevily. 

Na to samozřejmě brzy přišly vyhledávače a výměny odkazů typu „já ti dám odkaz na můj web a ty zase na můj” začaly hodnotit spíše negativně.

Proto, pokud k výměně přistupujeme (protože se stále jedná o funkční praktiku, která může vést i k dlouhodobější zajímavé spolupráci), snažíme se do výměny zapojit maximum klientů i partnerů tak, aby k výměnám jedna ku jedné v optimálním případě vůbec nedocházelo.

Doplňování odkazů do tematických článků

Ať už se zabýváte jakýmkoliv odvětvím, na webu je určitě spousta článků, které o něm píšou. A takové články jsou naprosto ideální možností, jak získat odkaz s minimem finančních investic. Přestože se jedná (ve většině případů) o levnou možnost po stránce financí, je tu poměrně zásadní časová investice. 

Vhodné články musíme v první řadě vyhledat, k čemuž slouží většinou nástroje typu Ahrefs, případně pokročilé vyhledávání na Googlu. Musíme zjistit, jestli se nejedná o komerční článek, který si zaplatila například konkurence (případně jestli rovnou nejde o konkurenční web), vyhledat kontakt na člověka, který má stránky na starosti a domluvit spolupráci. To všechno je práce linkbuildera, ale u dohledání a domluvení spolupráce ještě nekončí.

V minulosti bylo možné do takového článku dát prostě odkaz a dále nic moc neřešit. Ani to už však vyhledávače nevidí moc rády a navíc takový odkaz často zkrátka ani nezaznamenají.

Proto je důležité článek alespoň rozšířit,  v případě, že se jedná o starší článek, tak ho aktualizovat o nejnovější informace a poznatky a až poté přidáme odkaz na vaše webové stránky. To mají na starost naši copywriteři.

Pročišťování odkazového profilu

Linkbuilding občas vyžaduje i přesný opak získávání odkazů a to je jejich odstraňování. Zvlášť v případě, že měl e-shop linkbuildera, který se neštítil „gray hat” technik, nebo se konkurence rozhodla prostřednictvím škodlivých odkazů váš web poškodit. Odstraňování odkazů vyžaduje především důkladnou znalost odkazového profilu – vědět, kde se potenciálně škodlivé odkazy nacházejí. 

S tím nám pomáhá především nástroj Ahrefs. Dalším požadavkem je trpělivost při komunikaci s webmastery, kteří odkazy mohou odstranit. Ti ne vždy komunikují a v některých případech je ani není možné dohledat (častým případem jsou weby s gamblerskou nebo dospělou tematikou). V takovém případě saháme po možnosti Google disavow tool, která přes Google Search Console dává vyhledávači vědět, že se od těchto odkazů distancujete. Nevýhodou tohoto postupu je samozřejmě to, že funguje pouze pro Google a např. Seznam může mít s takovým e-shopem i nadále problém.

Samotné čištění odkazového profilu je mravenční práce. Občas se může nějaký web na první pohled tvářit na základě čísel velmi nekvalitně. Přitom je ve skutečnosti skvělým zdrojem konverzí i „odkazové šťávy”. To se většinou týká různých blogerů, kteří nemají na pohled dobrá čísla (například domain rating), ale za to mají své věrné fanoušky a velkou čtenost. 

Linkbuilding a obsah – neoddělitelná dvojka, která přinese vašemu podnikání maximum

K vytvoření zdravého odkazového profilu a předním pozicím ve vyhledávačích obsah nepotřebujete. To však neznamená, že byste ho měli zavrhnout. Tvorba obsahu vyžaduje dlouhé hodiny práce, která se vám však může bohatě vrátit. Google i Seznam kvalitní obsah milují a prostřednictvím obsahu můžete získávat přirozené odkazy z míst, na které byste sami ani nepomysleli. 

Tvorba obsahu také může hrát velkou roli při spolupráci s magazíny, při které jsou nejúspěšnější kvalitní články a rozhovory týkající se vašeho oboru. 

Pomocí obsahu můžete dát zákazníkům nahlédnout do svého myšlení a fungování. Ukážete jim svou odbornost a v nejlepším případě si získáte i jejich sympatie, takže se k vám budou dlouhodobě vracet.

Obsah není všespásný a ať tvoříte sebelepší články, návody a produktové popisky, pokud je mezi lidi nešíříte, moc daleko vás nedostane. A platí to i naopak. I s tím nejlepším odkazovým profilem příliš nezískáte, když zákazníkům o sobě a především svých produktech neposkytnete žádné (nebo jen velmi strohé) informace.

Co v rámci linkbuildingu rozhodně neděláme?

Získat odkaz může být otázka klidně pár vteřin. Stačí si naprogramovat bota, který začne spamovat diskuzní fóra, nebo si založit účet na serveru, který zprostředkovává odkazy na PR magazínech za pár stovek. 

Ano. Je to levná a rychlá varianta, jak přijít k „bohatému” odkazovému profilu. Také má svůj název. Říká se jí gray hat linkbuilding. Tyto „strategie” už naštěstí, alespoň u nás, pomaličku upadají do zapomnění, stále se s nimi však můžete setkat. Pokud vám někdo takový linkbuilding za pár korun nabízí, berte nohy na ramena. Opravdu tím svému podnikání nijak neprospějete. Spíš budete za pár měsíců hledat linkbuildera, který tyto škodlivé odkazy odstraní…

Pak je tu ještě black hat, do kterého spadá poškozování konkurence například tím, že pořizujete odkazy na konkurenci na škodlivých web (např. s tématikou erotiky či gamblingu). V dnešní době už to není tak časté, ale stále se ještě najdou linkbuildeři, kteří se těchto praktik neštítí a můžeme vám rovnou říct, že vám nepřinesou nic dobrého. O něco častější je kupování falešných recenzí například na Googlu. Ano, i to spadá do temných zákoutí, které vám sice možná přinesou pěkný pohled na plný počet hvězdiček a hromadu hodnocení. Ve výsledku vás však opravdoví potenciální zákazníci prokouknou a utrhnete si akorát tak ostudu. 

Další důležité informace, které byste měli o linkbuildingu vědět

Co byste ještě měli vědět, než se do spolupráce pustíme?

Odkazový profil – co to je a jak by (ne)měl vypadat

O odkazovém profilu už jsme mluvili dost. Ještě však jednou zdůrazníme, že kvalita rozhodně vítězí nad kvantitou. Můžete mít třeba tisíce odkazů a stále se objevovat na posledních stránkách vyhledávačů. Nebo získat dokonce takovou penalizaci, že vás nikdy nikdo přes vyhledávač nenajde a Google vám ani neumožní zaplatit PPC reklamu. 

Jak dlouho získání jednoho odkazu trvá?

Velmi záleží na zvolené metodě linkbuildingu, na tom, jak rychle druhá strana komunikuje atd. Může jít opravdu o chvilku, většinou se však jedná přibližně o dvě hodiny (čistého) času. Od zahájení komunikace (nebo další práce) po skutečné získání odkazu může však uplynout několik dní, v některých případech i týdnů (zvlášť při spolupráci s influencery, kteří produkt nejprve testují).


Jaké činnosti získání odkazu zahrnuje a co vás při spolupráci s linkbuilderem čeká?

Na co se před spoluprací s linkbuilderem připravit a co budete potřebovat? 

Co do linkbuildingu nespadá?

Linkbuilding je neodmyslitelnou součástí ecommerce a internetového marketingu. Rozhodně však nepokrývá všechna jeho odvětví. Linkbuilding nemá za úkol získat prokliky a konverze ani budovat PR (občas však i to může být výsledkem). Úkolem linkbuildingu je získávat relevantní a úspěšné odkazy, díky kterým získáte lepší viditelnost ve vyhledávačích.

Předpoklady úspěšného linkbuildera

Chcete se stát linkbuilderem nebo přemýšlíte o tom, že se budete tvorbě odkazového profilu pro váš e-shop věnovat na vlastní pěst? Jaká vlastnosti a dovednosti budete potřebovat k tomu, abyste v tomto odvětví SEO měli opravdové úspěchy?

Nadšení pro komunikaci 

Na první pohled se může zdát, že práce linkbuildera spočívá převážně v telefonování a psaní e-mailů. Komunikace skutečně patří k naprosto zásadní výbavě každého linkbuildera a asi neexistuje způsob, jak se jí při budování odkazového profilu vyhnout. 

Trpělivost 

S nadšením pro komunikaci souvisí také trpělivost. Lidé vám nebudou zvedat telefony a odpovídat na e-maily a když už se konečně na něčem domluvíte, může trvat dalších několik dnů nebo dokonce týdnů, než svou stranu dohody splní. Budete je urgovat a přemlouvat a znovu a znovu komunikovat a vaše trpělivost dostate skutečně zabrat. Ale linkbuilder se ničím takovým nedá odradit a má v kapse spoustu triků, jak druhou stranu ke spolupráci i komunikaci hravě přimět. 

Kreativita

Opravdu kvalitní linkbuilder se nezastaví u časem ověřených technik, které používá dlouhé roky. Naopak. V první řadě se vždy snaží vymyslet kreativní a originální řešení získání odkazů, které všem zúčastněným stranám přinese maximum.

Analytické myšlení

Velkou částí práce linkbuildera je analýza. Analýza klíčových slov, odkazového profilu, vyhodnocování výsledků atd. Pokud netrpíte láskou k datům, tabulkám a Google Analytics, ale chcete se přesto stát linkbuilderem, je na čase na svém analytickém myšlení pořádně zapracovat.

Přehled v SEO a SEO nástrojích

Jak už jsme zmínili, linkbuilding je součástí SEO a proto se úspěšný linkbuilder neobejde bez znalostí tohoto oboru i nástrojů, které se v něm používají.

Nadšení a neustálé vzdělávání se v nových trendech

Vyhledávače snad každý den přicházejí se změnami a novinkami, které je potřeba bedlivě sledovat. Linkbuilder tak musí mít svou práci opravdu rád a neustále sledovat trendy, vzdělávat se a nové nástroje a techniky zkoušet už v okamžiku, kdy se objeví.