Tvorba obsahu občas bolí i toho nejprotřelejšího copywritera. Na internetu se už snad nedá najít téma, o kterém by nebyly napsané nebo natočené nekonečné terabajty dat. Jak se v tomhle lese obsahu neztratit a přinášet čtenářům originální obsah, ke kterému se jinde nedostanou?
Najděte svůj hlas
V dnešní době s originalitou zápasí všichni tvůrci. Vytvořit něco, co tu ještě nebylo, je v podstatě nemožné. To, co dělá obsah originálním často není obsah jako takový, ale jeho autor.
Vy. Váš pohled na svět a váš hlas.
Jak svůj hlas najít?
Najít vlastní hlas může být otázka dlouhých let čtení, sledování videí a především vlastní tvorby.
Hledání vlastního stylu je zase jedna z těch věcí, ke kterým neexistuje žádná rychlá cesta. Jakmile však svůj hlas jednou najdete, stane se vaším poznávacím znamením a aspektem, pro který začnou lidé vaši tvorbu vyhledávat.
Vlastní hlas v copywritingu a práci pro klienta
Co když ale tvoříte obsah pro klienta? Pak je přece potřeba použít jeho tonalitu a hlas.
Právě schopnost přizpůsobit tonalitu na míru je jednou z mnoha věcí, která odlišuje profesionálního tvůrce obsahu od začátečníků. Avšak právě váš hlas je to, kvůli čemu klient vyhledal vaši práci.
Ideální klient vám dá spoustu materiálů, včetně brandového a komunikačního manuálu a vhledu do života jeho zákazníků, pro které budete obsah tvořit. Ve výsledku vznikne marketingový obsah (článek, příspěvek na sociální sítě, grafika, web), který oslovuje potřeby klienta a jeho cílové skupiny. Je to však obsah, který by právě díky vašemu hlasu nikdo jiný vytvořit nedokázal.
Zaměřujte se na vlastní zkušenosti a prožitky
Originálního obsahu dosáhnete zakomponováním osobních zkušeností. Nejen, že tím vytvoříte atraktivní obsah pro čtenáře, ale autenticita a osobní zkušenosti jsou důležité také pro SEO.
Google a další vyhledávače obsah hodnotí mimo jiné i na základě autorství. Pokud se vám do vašich textů (nebo videí) podaří začlenit své vlastní postřehy, poznatky a zkušenosti, získáte tak „neférovou výhodu” oproti dalším copywriterům a majitelům firem, kteří se drží strohých fakt.
Co když jsem copywriter a píšu o věcech, o kterých nic nevím?
Následovat výše zmíněnou radu je poměrně snadné, pokud píšete osobní blog, Instagram nebo recenze produktů.
Copywriteři ale často píšou o tématech, která jsou jim na hony vzdálená. A rovnou si pojďme říct, že na tom není nic špatného. Někteří klienti hledají „copíky”, kteří vystudovali školy v jejich oboru, ale správný copywriter nepotřebuje mít všechny oborové informace v hlavě.
Špičkový copywriter musí umět naslouchat.
Co tedy dělat, pokud chcete psát autenticky, přestože o konkrétní věci toho moc nevíte?
Důkladně proberte téma s klientem
Pro ty nejlepší a nejdůkladnější informace je nejlepší jít přímo ke zdroji – v tomto případě k vašemu klientovi.
Dejte si spolu alespoň hodinu (ale čím déle tím lépe) času, ve kterém vám klient poví vše o tom, čemu se věnuje. Na všechno se ptejte. Dostaňte z klienta i ty nejmenší detaily. Přijde vám něco zřejmé? Stejně se doptejte.
Tvorba obsahu je jen zlomkem copywriterovi práce. Tím hlavním je kladení správných otázek a hledání všech cestiček k jádru věci.
Pravidelnou komunikací s klientem získáte nejen informace, ale také vhled do toho, jak klient komunikuje. S trochou štěstí se na vás přenese i jeho zápal pro věc, který vám psaní neuvěřitelně usnadní.
Co když se do toho klientovi nechce nebo na vás nemá čas?
Občas se v životě copywritera stane, že klient nemá čas předávat své know-how. Prostě si chce zaplatit profesionální text s minimální časovou investicí.
Na jednu stranu to může být trošku varovná vlajka. Často je to ale opravdu tak, že klient prostě nemá čas a hledání interních informací zůstane na copywriterovi.
Kde všude můžete vhled do klientova byznysu získat?
- Vyhledejte si odborné články, publikace, podcasty a studie, které vás s tématem seznámí.
- Ponořte se do internetových diskuzí, kde lidé téma vašeho klienta řeší.
- Vyzpovídejte zaměstnance firmy.
- Oslovte nezávislé odborníky.
Pokud to jde, vyzkoušejte si, co prodáváte
Bydlíte v garsonce a píšete o fotovoltaice? V takovém případě moc osobních zkušeností nehrozí. Pokud to ale jen trochu jde, zkuste se s klientem domluvit, že si jeho služby či produkty vyzkoušíte.
Zjistíte tak, co prodáváte a ještě získáte neocenitelnou osobní zkušenost, která vašim textům dodá zase o kousek víc autenticity.
Ponořte se hluboko do potřeb cílové skupiny
Pro koho píšete? Jestli jste odpověděli, že pro klienta, tak jste to netrefili. Píšete pro jeho zákazníky. Pro jeho cílovku.
Klient možná ví o svém byznysu první poslední. To ale pro lidi, kteří zavítají na jeho web obvykle neplatí.
Jakmile získáte všechny potřebné informace od klienta, přesuňte se na jeho cílovou skupinu.
Web s fotovoltaickými panely pro odborníky a vyžaduje diametrálně odlišné informace (a přístup k psaní) než web pro koncové zákazníky, kterým přišla nabídka dotace a zjišťují co fotovoltaika vůbec je a jestli se jim vyplatí.
Zjistěte, co zákazníky trápí. Co potřebují za informace a jaký vyžadují od firmy přístup.
Vžijte se do role průvodce. Protože i tím webový copywriter ve své podstatě je.
Zapojte do tvorby obsahu zákazníky
Cílovou skupinu a stávající zákazníky můžete do tvorby obsahu aktivně zapojit rovnou několika způsoby.
- Požádejte je o recenze, které zveřejníte na webu.
- Vyzpovídejte je na téma zkušeností s produktem (službou).
- Zeptejte se jich i na samotný web. Jak se na něm cítí? Zvládnou jednoduše najít, co hledají? Vyznají se na něm?
- Jaká témata řeší na sociálních sítích a diskusních fórech. Hledejte, na co se ptají, co je trápí – a tomu poté můžete přizpůsobit publikační plán i samotnou textaci webových stránek.
Na prvním místě pro copywritera není originalita ani kreativita. Na prvním místě je srozumitelnost společně s návštěvníky webu a jejich potřebami.
Důvěřujte zavedeným procesům a nebojte se experimentů
Copywriting je starý jako prodej sám. Psaní obchodních textů má spoustu zavedených modelů, které můžete použít jako odrazový můstek při tvorbě textů. AIDA, E-E-A-T, DIPADA, přístup 5P a mnoho dalších.
Jak souvisí originální obsah s psaním „podle šablony”? Právě „šablona” vám uvolní ruce a dá vám svobodu přemýšlet o obsahu více než o jeho formě.
Nebojte se experimentovat, kombinovat a používat vše, co jste se za svou copy kariéru naučili.
Inspirujte se, ale nekopírujte
Inspirují se všichni. Od Oglivyho až po Kinga. Ano, dokonce i ten váš nejoblíbenější copywriter hledá inspiraci u jiných copywriterů. Třeba i u vás.
Studujte nejen témata související s vaším oborem. Čtěte fikci, koukejte na videa s kočičkama. Studujte práci svých oblíbených spisovatelů i tvůrců.
Nasávejte marketingový i volnočasový obsah ve všech podobách a kriticky o něm přemýšlejte. Analyzujte, jaké části obsahu se vám líbí a kde to trochu vázne. A své poznatky aplikujte do vlastních textů.
K inspiraci můžete použít také umělou inteligenci, která za vás sice kvalitní text nenapíše, ale může vám pomoct najít metafory, nápady nebo úhly pohledu, které by vás samotné (včas) nenapadly.
Choďte
A nakonec ještě jeden tip. Choďte na procházky. Ideálně do přírody. Hýbejte se. Už dávno je dokázané, že právě pohyb (a chůze obzvlášť) má na kreativitu a vymýšlení nápadů ohromný vliv.
Tak si dejte pauzu od počítače a běžte se projít. Třeba konečně hnete i s tím zákeřným problémem, který už vám tak dlouho leží v hlavě.