Kdybych to měl zkrátit do jediné věty, napsal bych: Může, ale ne každý. Jak patřit mezi ty úspěšné malé e-shopy, které nejenom přežívají, ale dokonce si i užívají, vysvětlím na příkladu mých dvou oblíbených on-line obchodů.
Šance pro malé hráče i v době Alzy a Allegra
Určitě si někteří z vás myslí, že v dnešní době velkých e-shopů, které prodávají takřka vše, nemají malí hráči na trhu šanci. A určitě tento text právě čtou i ti, kteří doufají, že to tak není, jen nevědí, v čem úspěch vězí. Nejspíš jde právě o vlastníky takových malých e-shopů. Ti mě vlastně přivedli na myšlenku článek sepsat.
Prodávejte lásku
Z vlastní zkušenosti vím, že i malý eshop-Goliáš může s přehledem porážet online giganty. Musí však maximálně těžit z toho, čím se právě od nich odlišuje.
Co mám na mysli?
Nadšení pro věc, emoce, osobní zkušenosti v daném odvětví. Jednoduše to musí být srdcař.
A platí to i naopak. Pokud je jediným důvodem, proč provozujete e-shop co největší zisk, paradoxně ho málokdy dosáhnete.
Majitel eshopu, který svojí prací do značné míry žije, hodně jí dává a o svých produktech ví vše, má slušně našlápnuto k úspěchu. Protože přesně tyto vlastnosti jsou v očích zákazníků přidanou hodnotou. Jsou tím, co ho odlišuje od konkurence. Není to například doprava zdarma nebo dodatečná sleva 10 %, ale schopnost poradit a v daném sortimentu se opravdu vyznat.
Samozřejmě samotné nadšení pro věc nestačí, uspět s malým e-shopem je dřina. Není však marná. Vídám kolem sebe dva typy úspěšných eshopů. První z nich mají lehkou výhodu už na startu, nakonec se ale všechny potkají ve stejném ringu, kde bojují o přízeň zákazníků. A vyhrávají.
Výhoda na startu: jedinečný produkt
Kromě osobního zaujetí pro věc samozřejmě dost pomáhá, když nabízíte jedinečný produkt.
Abych neuváděl jen nekonkrétní tvrzení, přejdu rovnou k prvnímu příkladu úspěšného e-shopu. Je jím obchod s vařeným jídlem pro psy Mixano.cz. Tato služba je v mém okolí (zatím) unikátní. A jako téměř vždy rozhodují kromě nesporné kvality produktu především emoce.
Pejskaři chtějí dávat svým miláčkům to nejlepší, takže se nezdráhají si za kvalitní produkty připlatit. A co dělají v Maxianu pro to, aby to byly právě jejich produkty? Dodávají zmiňovanou lásku v podobě nadstandardních služeb, důvěry a osobního přístupu.
To se ukazuje nejenom ve schopnosti se vším poradit přes chat a hotlinku. Příkladná je i jejich činnost na sociálních sítích, kde ukazují, kdo za e-shopem stojí, jak se co dělá, jak jídlo psům chutná (i jejich vlastním), proč ho vůbec dělají a podobně. A když jídlo vašemu mazlíčkovi doručí veselá Katka, která balíčky osobně po Praze rozváží a vašeho pejska při předání podrbe, získává si Maxiano nejenom vás, ale i jeho.
Výhoda navždy: jedinečný přístup
Jak už jsem zmiňoval v jiných článcích, i sebevíc unikátní produkt nebo službu konkurence začne nabízet také. Je to jen otázka času.
Takže jak se uplatnit se svým e-shopem, když nemáte (nebo ztratíte) výhodu jedinečného produktu? Když chcete prodávat třeba konkrétně dětské hračky?
Schválně se zamyslete, kolik takových online obchodů znáte. Vždyť hračky se prodávají i ve všech velkých e-shopech. Přesto můžete mít úspěch. Jako Chytraopicka.cz.
Eshop Chytraopicka.cz vlastní maminka dvou prcků, která s nimi všechny nabízené hračky zkouší a která žije tím, co dělá. Ostatně, napadá vás lepší způsob, jak prodávat hračky, než se ptát přímo těch, pro které jsou určené?
Když si najdete stejné hračky v nějakém velkém e-shopu, tak vám určitě neřeknou, jak se u této hračky dítě bavilo. Určitě u ní nebudou mít návod na různé varianty, jak si s hračkou hrát. A už vůbec při hraní nenatočí video. Když mají zákazníci přece jen ještě nějaký doplňující dotaz, odpovídá přímo majitelka e-shopu.
A to jsou v kostce přesně ty výhody, ty emoce, které může malý e-shop zákazníkům poskytnout. A tím převálcovat i velký známý e-shop.