Linkbuilding je hlavně o tom, jak a s kým navázat smysluplný kontakt, jehož výsledkem by měla být nějaká spolupráce zakončená kvalitními odkazy. K jejich evidenci potřebujete mít nějaké místo, kde je budete mít všechny pohromadě.

Jestliže to myslíte s linkbuildingem vážně a máte na starost více projektů, pak je online nástroj Buzzstream ideálním partnerem. Líbí se nám hlavně proto, že:

EVIDENCE ODKAZŮ

Získat kvalitní odkaz není jednoduché a předchází tomu velmi často dlouhé jednání o rámci spolupráce. Získaný odkaz je pak jenom špička ledovce, která je vidět.

O to více potěší když konečně nějaký získáme a s radostí ho zaevidujeme. V Buzzstreamu na to můžete jít několika způsoby, ale asi nejlepší mi přijde nainstalovat si rozšíření do prohlížeče Buzzmarker, který si automaticky sám odkazy na stránce vyhledá a zaeviduje.

Buzzstream také automaticky kontroluje, jestli odkaz na dané stránce stále existuje a i po několika měsících můžete vidět, jestli je odkaz stále umístěný. Problém má pouze s automatickou detekcí odkazů v PDF dokumentech (žádný strach, o odkazech v PDF dokumentech Google ví – viz vyjádření Johna Muellera) :). Kolik odkazů pak získáme, zjistíme v sekci Link monitoring.

Klady:

SEZNAM KONTAKTŮ A PROJEKTŮ

Protože linkbuilding mimo jiné znamená budování nových vztahů s webovými subjekty a udržování těch starých, potřebujeme nějaký prostor, kde budeme mít veškeré informace pohromadě. Právě v tom je největší síla Buzzstreamu.

Pro každý projekt máte zvláštní sekci, která obsahuje databázi webů s nimiž jste ve spolupráci, a nebo které jste oslovili. Můžete si doplnit nejdůležitější informace jako email, jméno, ale i třeba v případě placené spolupráce – kolik co stálo, Buzzstream také automaticky doplňuje data o Domain Authority webu a datum poslední komunikace.

Weby si rozdělíte podle zaměření – magazín nebo blog. Pak přidáte, jaký je to druh – cestování, pro ženy atd. V případě že Buzzstream používá více lidí, sdílíte spolu zmíněné informace a kolega tak třeba hned ví, na jaké relevantní blogy se obrátit, má-li třeba klienta, který má e-shop s kosmetikou.

Přehledně také vidíte, v jaké fázi komunikace jste s daným webem – jestli už se spolupráce ukončila a odkaz je vložený, nebo teprve čekáte na první odpověď.

Protože pořád vznikají nové a nové weby, měli bychom dělat nové průzkumy odkazových příležitostí a weby průběžně do sdílené databáze doplňovat.

Klady:

OSLOVOVÁNÍ

V případě oslovení máte na výběr hned několik možností. V naprosté většině se snažíme co nejvíce perzonalizovat a emaily směřujeme konkrétní osobě s určitým cílem jenom pro ni.

Nicméně také velmi často se obsah sdělení nemění  – známe to – spolupráce na úrovni umístění blog postu, zpětně dosadit nějaký relevantní odkaz, zapojení se do soutěže atd… To nejdůležitější zůstává a měníme pouze několik proměnných jako jméno, název webu, nebo třeba odkaz na nějaký konkrétní článek u nich na webu. Máme pro to možnost využít šablony, které si sami připravíme a jenom do textu e-mailu dáme označené proměnné (jméno, název webu…) Hromadně (ale zároveň perzonalizovaně) tak můžeme oslovit najednou více webů. Ušetří nám to čas a práci. Já osobně se snažím i přesto do každého e-mailu ještě „vlézt” a přidat nějaké konkrétní informace, aby příjemce skutečně měl dojem, že je nabídka určená přímo jemu. 

Jak psát takový email, který by dával hlavu a patu, a přitom byl úspěšný, se můžete dočíst v mém článku Linkbuilding, psaní emailů a autobus.

Výborné je také to, že Buzzstream hlídá nejen jestli příjemce email otevřel, jestli klikl na odkaz vložený v emailu, ale také CTR procento odpovědí. Tyto ukazatele jsou důležité pro správný výpočet KPI v linkbuildingu a hlavně nám řeknou, jak moc naše oslovovací kampaň byla úspěšná.

Můžete se podívat na výborný článek od Ross Hudgense o tom, jaký je dobrý ukazatel úspěšnosti umístnění odkazu po oslovení emailem.

Klady: