Stejně jako prodejce zájezdů nenabízí letadlo nebo autobus, ale zájezd, tak ani vy nenabízejte odkaz, ale kvalitní obsah.
Cíle linkbuildingu (opakování není nikdy na škodu)
Rád bych předem jenom možná zopakoval, co by mělo být jedním z cílů linkbuidlingu – dostat kvalitní obsah z webů svých klientů ke své cílové skupině prostřednictvím ostatních relevantních webů.
K samotnému přenosu nám slouží odkaz, ale tam jeho funkce končí. O odkaz nejde, ale jde o to, co je za ním. Proto je důležité si uvědomit, že jakýkoliv likbuilding bez kvalitního obsahu je k ničemu.
Můžeme se rozkrájet, vypiplat si průzkum webů ke spolupracím, ale bude to stejně k ničemu, když nabízíme web, který nefunguje nebo jeho obsah stojí za starou belu.
Před začátkem jakékoliv propagační snahy bychom se měli snažit klientovi pomoci s obsahem webu. Jenom a pouze, když je web připravený, hurá s ním do světa.
Stejně tak je to ale i s psaním mailů blogům a webům, se kterými byste rádi spolupracovali. Nejdřív by měla předcházet příprava. Bude je to zajímat? Jsou informace které pro ně nabízíme opravdu zajímavé? A jak to udělat aby odkázal co nejvíce a třeba i na některého jiného mého relevantího klienta?
Příprava – základ úspěchu
Myslím si, že kvalitní příprava celého nápadu je tak 80% celého oslovování a samotná komunikace pak třeba pouze 20%. Dobře to vymyslet holt trvá, ale vyplatí se to.
V následujícím příkladu oslovení jsem ani jednou nepoužil slovo odkaz, místo toho jsem vystupoval jako někdo, kdo nabízí kvalitní zdroje informací pro jejich cílovou skupinu. Pár faktů – klient byl pracovní portál, příjemce mezinárodní centra mládeže (cca 40 webů) a odkazy vedly na brigády, ale i na to, jak napsat životopis.
Protože to bylo opravdu něco, co potřebovali, neviděli za tím žádný komerční kalkul. Podařilo se mi umístit odkazy na více jak 50% oslovených webů a to zdarma. Weby sice nemají nějakou obrovskou autoritu, ale jsou vysoce relevantní cílové skupině a zaměření. Navíc jakožto poskytovatel zdroje informací jsem se dostal do pozice, kdy jim čas od času pošlu nějaké informace od jiných klientů a vím, že je budou publikovat i s odkazem. Opět se ale vracím na začátek: musí to být něco, co bude kvalitní a úzce cílené návštěvníkům jejich webu.
Samozřejmě ne vždycky se povede takovýhle zásah. Kdo si linkbuilding zkusil, ví, že ne všechno se vždy povede. Navíc to často dlouho trvá. Jenom jsem chtěl upozornit, že nápad a příprava obsahu webu, průzkumu i samotného oslovení by měla být to hlavní. Tedy nesnažit se hned zbrkle psát webům a ptát se jich na ceny za nějaký odkaz.
1. E-MAILOVÉ ADRESY PRO OSLOVENÍ
Zjistit více než jenom základní e-mail = jít na web a najít kontakt na nějakou konkrétní osobu, ale přímo na někoho kdo je nejrelevantnější k naší odpovědi:
- základní komunikační e-mail – info@example.cz atd…
- nejdůležitější člověk, který rozhoduje o projektu, webu a spolupracích – ředitel, šéfredaktor
- webmaster – jestli je na webu kontakt na někoho, kdo se stará o chod webu, určitě sem zařadit
2. PŘEDMĚT E-MAILU
Protože je předmět e-mailu to první a jediné, co může upoutat pozornost příjemce, je velmi důležité si s ním hodně pohrát. Snažte se do předmětu vložit nejen, o koho jde a pro koho to je – to vám také usnadní pozdější lepší orientaci v e-mailových vláknech, ale také pokud možno hned nějakou relevantní CTA. U blogerů může platit, že zmíníte přímo název článku na který reagujete. Bloger tak dostane signál že se bude jednat o něco přímo pro něj a šance že e-mail rozklikne opět vzroste.
3. OSLOVENÍ
Protože chceme aby se e-mail dostal k co nejrelevantnějším osobám, které rozhodují o obsah/chodu webu, musíme se pokusit najít jejich konkrétní jména nebo postavení (ředitel, redaktor, šéfredaktor…).
Tip č.1: Pozor na správné skloňování, žádné pane Horák, ale pane Horáku, že ano…
http://sklonuj.cz/sklonovani-prijmeni/ – pomůcka na skloňování, když si nejste jisti
Tip č.2: Pozor na správně používání velkého nebo malého písmena v oslovení Váš nebo váš.
Velké písmeno ve tvarech Váš, Vám, Vaše apod. slouží k vyjádření úcty. Při psaní úředního či jiného oficiálního dopisu bychom tedy měli napsat velké písmeno. Toto pravidlo platí pro oslovování jedné i více osob a dokonce i pro tykání.
http://www.mojecestina.cz/article/2008090301-velka-pismena-vas-nebo-vas
4. DŮVOD PROČ JE OSLOVUJI, A “PROTOŽE” EFEKT POPRVÉ
Snažíme se hned na začátku upoutat čtenářovu mysl tím, aby viděl příčinnou souvislost v tom, že mu píšeme a že by ho to mělo zajímat. Zde je poprvé skvělé využít to, čemu já říkám “chceme být také v klubu těch nejlepších”.
V naprosté většině oslovujeme také další subjekty se stejným zaměřením, tématem, nebo dokonce i nějak organizačně spjaté (např. regionální weby nějakého spolku). Dejme jim to vědět, s tím že si za našimi informacemi stojíme, jedná se opravdu o kvalitu (nezapomeňte, měla by to být pravda!:) a hlavně nikoho se nedoprošujeme. Snažíme se získat pocit, že je naše nabídka opravdu exkluzivní a je určena jenom pro ty nejlepší.
Jestli už jste nějakou spolupráci se stejným záměrem už uzavřeli, super! Pojďme to využít, jako když to využili ti a ti, nejspíše se opravdu jedná o něco zajímavého a měl bych to také využít abych byl “v klubu”. Výborně to funguje právě v oslovení více webových subjektů nějaké organizace, spolku, sdružení (města a obce, knihovny, mládežnických center..).
Tedy: oslovujeme Vás, stejně jako ostatní subjekty, které se už ale připojili ke spolupráci.
5. PŘEDSTAVENÍ ZDROJE INFORMACÍ
Konečně se dostáváme také k nám, tedy kdo jsme a proč by se o nás měl dotyčný zajímat. Jestliže píšeme v zastoupení nějakého většího, známějšího brandu, jedině dobře, určitě nezapomene v krátkosti vyzdvihnout jeho postavení a přednosti.
Nezapomeňte: jste nějaký subjekt, který poskytuje kvalitní informace, obsah, zdroje a ne který rozšiřuje odkazy.
6. ZDROJE
Konečně se dostáváme také ke konkrétním zdrojům. Opět bychom si měli být jistí, že je to opravdu něco, co má svojí kvalitu, v čem jsme nejlepší, co by je mělo zajímat, přímo relevantní, plné informací…V tomto případě si například zjišťuji, v jakém regionu se příjemce nachází a posílám mu odkaz přímo na nabídky práce přímo a pouze z jeho okolí. Články, jak napsat životopis, byly ty nejnavštěvovanější a nejsdílenější stránky tohoto klienta.
Tip.č.3: Jestliže máte nějakého dalšího klienta, web který relevantně a kvalitativně je relevantní naší nabídce a je podobný zdrojům které se snažíte nabídnout přidejte ho sem také. Zabijete tak dvě mouchy jednou ranou:)
7. DŮVOD PROČ JE OSLOVUJI, A “PROTOŽE” EFEKT PODRUHÉ
Hned za zdroji bychom měli ještě jednou uvést, proč by je to mělo zajímat, vyzvat ke vložení na web a hlavně jako trumf ukázat nějakou už uzavřenou spolupráci, která se Vám nejvíce líbí a slouží jako vzorová pro další subjekty.
Opět zde na závěr působí efekt, když oni tak my taky a vypadá to, že to dává smysl.
8. ZÁVĚR
Na závěr určité odlehčení a přání dalších úspěchů, můžeme si dovolit i smajlík. Vzhledem k povaze nabídky doporučuji vystupovat jako tvůrce obsahu, informací a ne jako “někdo z agentury” proto svojí pozici uvádějte klidně jako “obsahový marketing” nebo “content marketing”, ale je to na vás.
To nejdůležitější v bodech
- nabízet pouze kvalitu
- příprava 80 % a e-mailová komunikace 20 %
- vystupovat jako zdroj kvalitních informací a neprosit o odkazy
- stručně a efektivně
- personalizovat
- chválit sebe i je (když je co :-D)
- použít “připoj se ke klubu” CTA s konkrétními příklady už uzavřené spolupráce