Pokud vám říkají něco taková jména jako Anzari, Kvitová nebo Berdych a Wimbledon je pro vás jednou z důležitých událostí roku, možná vám říká něco výraz dwell time, který označuje dobu, kterou se tenisový míč ohřeje na raketě. Co má společného s linkbuildingem?
Dwell time jako přehlížená SEO metrika
Kromě tenisu (který nepatří zrovna k tématům, která by byla mému srdci blízká) se spojení „dwell time“ objevuje i v SEO. Konkrétně jde o jednu z nejdůležitějších a současně velmi opomíjených metrik.
Co to ten dwell time tedy je?
Dwell time označuje čas, který stráví návštěvník na našem webu před tím, než se proklikne zpět do výsledků vyhledávání. Poprvé se tento termín objevil v roce 2015 v článku o tvorbě kvalitního obsahu, který napsala Duanne Forrester na blogu vyhledávače Bing od Microsoftu, kde ho zmínila jako důležitý faktor pro rozpoznání toho, zda náš obsah za něco stojí.
Dwell time má velmi blízko k míře okamžitého opuštění (bounce rate), přesto se mezi nimi najdou rozdíly.
Jak se liší dwell time od bounce rate?
Google Analytics (GA), stejně jako velká řada ostatních analytických nástrojů, potřebuje pro změření času na stránce dvě akce. Vstupní a výstupní – tedy takovou, kterou buď pokračujeme na další obsah webu, nebo se vrátíme zpátky do výsledků našeho původního vyhledávání. A tady nastává takový drobný problém.
GA do míry okamžitého opuštění, kterou chceme mít co nejnižší, počítají jakoukoliv jinou akci než pokračování na další obsah. Pokud tedy návštěvník stráví dvacet minut pročítáním vašeho skvěle napsaného článku, který naplní jeho veškeré potřeby k danému tématu, a po jeho přečtení web opustí, GA už to počítají jako okamžitý odchod. Weby s vysoce kvalitním obsahem tak často právě na vysokou míru okamžitého opuštění trpí nejvíce.
Dwell time a vyhledávače
Naštěstí je dwell time metrika, které si velmi dobře všímají i vyhledávače, přestože se s tím, jak mají ve zvyku, nijak zvlášť nechlubí, a dwell time je, stejně jako hromada dalších metrik, předmětem sáhodlouhých diskuzí SEO odborníků, kteří se snaží rozlousknout záhadu (především) googlích algoritmů. Dnes to však vypadá, že je dwell time opravdu metrikou, která si pozornost zaslouží.
Pokud je dwell time webu nízký, zobrazí se ve výsledcích vyhledávání možnost web ve vyhledávání zablokovat, po čemž určitě nikdo netouží.
Podle čeho se dwell time měří?
Dwell time je metrika, která se nám jen tak nikde neukáže, Google k jejímu určení používá kombinaci zmíněné míry okamžitého opuštění a průměrné doby trvání návštěvy.
Jestli je dwell time faktorem, který ovlivňuje také pozice, se asi jen tak nedozvíme, ale vzhledem k tomu, že je jen málo přesnějších metrik určujících kvalitu obsahu, jde to s vysokou jistotou předpokládat.
Jak tedy zajistit, aby návštěvníci okamžitě po otevření vašeho webu nesměřovali k nesmiřitelnému tlačítku zpět?
Většinu bodů už určitě budete znát a souvisí s dobře udělaným webem připraveným na linkbuilding a věčnou slávu celkově, ale znáte to: opakování, matka, moudrost…
TVORBA KVALITNÍHO OBSAHU:
Jak už jsem zmínila výše, dwell time stojí na vysoce kvalitním obsahu, který si čtenáře omotá kolem prstu a z cílové stránky ho jen tak nepustí. Nezáleží na tom, jestli je plný užitečných informací, nebo se u něj čtenář popadá smíchy za břicho, důležité je, aby byl prostě skvělý. Zapomínat byste neměli ani na jeho zpracování. Stěna nekonečně dlouhého textu, kterou si čtenář nemůže snadno pohledem proskenovat, dnes už každého jenom zastraší.
SILNÉ INTERNÍ PROLINKOVÁNÍ:
Stejně jako kvalitní obsah, tak i interní prolinkování je věc, kterou byste měli mít vyřešenou už od spuštění svého webu, i kdyby žádný dwell time neexistoval. Bez něj jako byste na internetu ani nebyli. Logické interní prolinkování mají rádi vyhledávače i návštěvníci, jimž ušetří spoustu práce, s hledáním dalších informací, které by bez něj mohli hledat, ó hrůzo, úplně někde jinde než na vašem webu. A přitom ho opustit, což přece nechceme. Stejně tak je interní prolinkování důležité pro optimalizaci vašeho crawl budgetu, o kterém vám příště něco prozradí Ondra. Zkrátka a dobře, interní prolinkování se v žádném případě nevyplácí podceňovat.
CHYTNOUT A NEPUSTIT:
Návštěvník váš článek dočetl a co teď? Určitě ho nechcete jen tak vypustit do světa, ba naopak, jak už se nám jednou zaháčkoval, je dobrá příležitost poslat ho dál dalším doporučeným / podobným obsahem nebo lákavým pozváním k účasti v diskuzi. Nenechejte ho odejít hledat informace jinam, když máte spoustu nástrojů, jak ho přimět zůstat.
ZOUFALSTVÍ NAKONEC:
Všechny techniky už dávno používáte a přitom se vám zdá, že u vás návštěvy stejně dlouho nevydrží? Můžete se uchýlit k trošku zoufalému řešení nekonečného scrollování článků na jedné stránce. Tuhle techniku však moc nedoporučujeme, protože díky ní sice může čtenář přejít k dalšímu článku tak nějak bez přemýšlení a dalšího klikání, ale na SEO to zrovna dvakrát pozitivní vliv nemá.