Strategie v linkbuildingu je velmi důležitý dokument. Je to návod, jak postupovat při budování odkazového portfolia. Strategie se dělá společně s prospektingem (přehled odkazových příležitostí jako první dokument při spolupráci). Na základě webů, které se najdou v prospektingu, se zvolí cesta/strategie. Způsoby získávání zpětných odkazů a metody, které se ve strategii určují. Také záleží na možnostech klientů, co můžeme využívat.
Strategii většinou děláme buď dlouhodobou, nebo krátkodobou (období 3 měsíců) dle domluvy s klientem a druhu daného projektu. Někam se hodí strategie spíše dlouhodobá a někdy opačně.
Dlouhodobá strategie:
- hodí se pro projekty s jasně daným sortimentem,
- pro zavedené e-shopy,
- pro někoho, kdo již linkbuilding zpracovával,
- když jsou již hotové základní metody linkbuildingu.
Krátkodobá strategie:
- pro projekty, které se hodně vyvíjí,
- pro začátek spolupráce,
- pro projekty, které ještě linkbuilding nedělaly,
- pro e-shopy se sortimentem, který se obměňuje.
Ke strategii je potřeba vědět prostředky, které se k tomu mohou využít a podle toho hledat jak weby do prospektingu, tak metody získávání zpětných odkazů. Někdy to můžou být například jen peníze, někdy naopak pouze produkty, obsah na vlastním blogu, možnost zkusit službu, místo a mnoho dalšího. Proto je vždy potřeba se hodně zamyslet a probrat s klientem, co je možné z jeho strany nabídnout a jak tyto věci lze poté využít v rámci strategie pro získávání zpětných odkazů.
Nejčastější věci k využití jsou:
- peněžní rozpočet na spolupráce,
- produkty pro recenze a testování,
- obsah, jak na vlastním webu, tak na externích webech,
- využití služeb,
- navazování partnerství,
- spojení s dalšími weby a projekty.
Výstup ze strategie je většinou obsáhlý dokument, ve kterém jsou poznamenané všechny výše uvedené věci s uvedením, jak je využít při budování zpětných odkazů. Metody a jejich popis, jak je využít pro konkrétní web/e-shop pro rozvoj odkazového portfolia.
Tento dokument by se ideálně měl například po 3 měsících revidovat a vyhodnocovat, které metody fungují a které ne. Poté upravovat strategii a jednotlivé způsoby buď více rozvíjet, nebo naopak měnit jejich zpracování.
Strategie linkbuildingu je velmi důležitý dokument a každý linkbuilder by měl se strategií začínat.