Přeskočit na obsah

Kdybych to měl zkrátit do jediné věty, napsal bych: Může, ale ne každý. Jak patřit mezi ty úspěšné malé e-shopy, které nejenom přežívají, ale dokonce si i užívají, vysvětlím na příkladu mých dvou oblíbených on-line obchodů.

Šance pro malé hráče i v době Alzy a Allegra

Určitě si někteří z vás myslí, že v dnešní době velkých e-shopů, které prodávají takřka vše, nemají malí hráči na trhu šanci. A určitě tento text právě čtou i ti, kteří doufají, že to tak není, jen nevědí, v čem úspěch vězí. Nejspíš jde právě o vlastníky takových malých e-shopů. Ti mě vlastně přivedli na myšlenku článek sepsat.

Prodávejte lásku

Z vlastní zkušenosti vím, že i malý eshop-Goliáš může s přehledem porážet online giganty. Musí však maximálně těžit z toho, čím se právě od nich odlišuje.

Co mám na mysli?

Nadšení pro věc, emoce, osobní zkušenosti v daném odvětví. Jednoduše to musí být srdcař.

A platí to i naopak. Pokud je jediným důvodem, proč provozujete e-shop co největší zisk, paradoxně ho málokdy dosáhnete.

Majitel eshopu, který svojí prací do značné míry žije, hodně jí dává a o svých produktech ví vše, má slušně našlápnuto k úspěchu. Protože přesně tyto vlastnosti jsou v očích zákazníků přidanou hodnotou. Jsou tím, co ho odlišuje od konkurence. Není to například doprava zdarma nebo dodatečná sleva 10 %, ale schopnost poradit a v daném sortimentu se opravdu vyznat.

Samozřejmě samotné nadšení pro věc nestačí, uspět s malým e-shopem je dřina. Není však marná. Vídám kolem sebe dva typy úspěšných eshopů. První z nich mají lehkou výhodu už na startu, nakonec se ale všechny potkají ve stejném ringu, kde bojují o přízeň zákazníků. A vyhrávají.

Výhoda na startu: jedinečný produkt

Kromě osobního zaujetí pro věc samozřejmě dost pomáhá, když nabízíte jedinečný produkt.

Abych neuváděl jen nekonkrétní tvrzení, přejdu rovnou k prvnímu příkladu úspěšného e-shopu. Je jím obchod s vařeným jídlem pro psy Mixano.cz. Tato služba je v mém okolí (zatím) unikátní. A jako téměř vždy rozhodují kromě nesporné kvality produktu především emoce.

Pejskaři chtějí dávat svým miláčkům to nejlepší, takže se nezdráhají si za kvalitní produkty připlatit. A co dělají v Maxianu pro to, aby to byly právě jejich produkty? Dodávají zmiňovanou lásku v podobě nadstandardních služeb, důvěry a osobního přístupu.

To se ukazuje nejenom ve schopnosti se vším poradit přes chat a hotlinku. Příkladná je i jejich činnost na sociálních sítích, kde ukazují, kdo za e-shopem stojí, jak se co dělá, jak jídlo psům chutná (i jejich vlastním), proč ho vůbec dělají a podobně. A když jídlo vašemu mazlíčkovi doručí veselá Katka, která balíčky osobně po Praze rozváží a vašeho pejska při předání podrbe, získává si Maxiano nejenom vás, ale i jeho.

Výhoda navždy: jedinečný přístup

Jak už jsem zmiňoval v jiných článcích, i sebevíc unikátní produkt nebo službu konkurence začne nabízet také. Je to jen otázka času.

Takže jak se uplatnit se svým e-shopem, když nemáte (nebo ztratíte) výhodu jedinečného produktu? Když chcete prodávat třeba konkrétně dětské hračky?

Schválně se zamyslete, kolik takových online obchodů znáte. Vždyť hračky se prodávají i ve všech velkých e-shopech. Přesto můžete mít úspěch. Jako Chytraopicka.cz.

Eshop Chytraopicka.cz vlastní maminka dvou prcků, která s nimi všechny nabízené hračky zkouší a která žije tím, co dělá. Ostatně, napadá vás lepší způsob, jak prodávat hračky, než se ptát přímo těch, pro které jsou určené?

Když si najdete stejné hračky v nějakém velkém e-shopu, tak vám určitě neřeknou, jak se u této hračky dítě bavilo. Určitě u ní nebudou mít návod na různé varianty, jak si s hračkou hrát. A už vůbec při hraní nenatočí video. Když mají zákazníci přece jen ještě nějaký doplňující dotaz, odpovídá přímo majitelka e-shopu.

A to jsou v kostce přesně ty výhody, ty emoce, které může malý e-shop zákazníkům poskytnout. A tím převálcovat i velký známý e-shop.

Filtrování produktů na stránkách kategorií je ve světě SEO dlouhodobě diskutované téma a většina e-shopů ho nemá vyřešeno správně (resp. optimálně). Přitom jde o velmi důležitý prvek na webu, protože jeho optimální navržení po technické stránce rozhoduje o tom, zda budou vyhledávače tyto stránky generované na základě filtrů zobrazovat ve výsledcích vyhledávání nebo ne.

Navíc jde o stránky pro e-shop klíčové, protože typický návštěvník takové stránky přijde z vyhledávače prostřednictvím velmi specifického, často přímo prodejního dotazu. Při špatně navržené filtraci e-shop o tyto návštěvníky zbytečně přichází.

Navrhnout filtraci co nejoptimálněji je dřina a řešení je vždy potřeba přizpůsobit danému projektu. Přesto můžeme určit několik obecných bodů, které mohou být všem projektům společné a jejich dodržení je takovým nejnutnějším základem pro využití potenciálu zmíněných výhod.

Jaké základní vlastnosti by měly filtry mít?

1. Hodnoty filtrů je vhodné udělat v podobě zaškrtávacích boxů – to je výhodné i z důvodu, pokud budete chtít uživatelům nabídnout možnost výběrů více hodnot od jednoho filtru.

2. Každá hodnota filtru má na sobě navázán klasický html odkaz a vede na jedinečnou url. I když vyhledávač Google umí už řádku let dobře pracovat s Java Scriptem, není vždy pravidlem, že s ním na vašem webu bude pracovat správně. Navíc tu máme vyhledávač Seznam.cz, kde je výsledek úplně nejistý.

3. Hodnoty filtrů se načítají podle aktuální dostupnosti v databázi, tedy na základě produktů, které jsou skutečně na webu pro daný filtr k dispozici. To je výhodné z několika důvodů:

4. Různé pořadí kombinací filtrů musí vždy vygenerovat stejnou url adresu. Jinými slovy, pokud si zvolím na e-shopu se zážitky nejprve dárky pro muže a potom výpis zážitků omezím pouze na region Praha, musí mi filtr vygenerovat stejnou url, jako v případě, že si nejprve omezím výběr na zážitky v Praze a potom pouze ty, co jsou pro muže.

KTERÉ FILTRY INDEXOVAT, A KTERÉ NE?

Především bychom měli přemýšlet o tom, které stránky vůbec nechat roboty procházet, a to hlavně z důvodů zmíněného objemu crawl budget. Naším cílem by totiž mělo být optimalizovat cesty robotů napříč webem tak, aby procházely zejména pro nás významné stránky, nikoliv všechny stránky webu.

Nepotřebujeme si crawl budget „vyplýtvat“ na stránkách, které pro nás nemají reálný přínos. Procházení stovek tisíců nepotřebných kombinací filtrů může také značně zatěžovat server, a serverová odezva má zpětně vliv na velikost přiděleného crawl budget.

JAK ZAKÁZAT PROCHÁZENÍ NEPOTŘEBNÝCH KOMBINACÍ FILTRŮ?

Ideálně pomocí souboru robots.txt, který je pro tyto účely určen. Jednoduše si definujeme pravidlo, které pokryje pro nás nepotřebné kombinace filtrů (pomocí analýzy klíčových slov a dat z Google Analytics zjistíme, které stránky nepotřebujeme, aby vyhledávače nabízely ve výsledcích hledání).

V případě parametru v url použijeme k vyloučení tento parametr a řádek v robots.txt může vypadat např.:

Disallow: /*cena=


Tím vyloučíme procházení všech url obsahující parametr cena.

Obdobně nezapomínejme zakázat i procházení vícenásobných filtrů!

Určitě jste všichni již slyšeli u získávání důvěryhodnosti e-shopu nebo webu pomocí kladných zákaznických referencí. Rozhodně je to dobrý způsob, jak zákazníkovi ukázat, že daná služba či produkty jsou kvalitní a stojí za to je koupit. Pokud to děláte dobře, tak to má smysl a nákupu to opravdu může pomoct.

Překvapení: fotka z fotobanky u recenzí vám slávu nezajistí

V poslední době vidím stále reklamu na Saturo, což je nějaký nápoj místo jídla a svačiny. Protože jsme často na schůzkách, tak problém s tím, že nepravidelně jím docela řeším. Šel jsem se tedy podívat na stránky Satura, abych zjistil více.

Přečetl jsem si základní informace a pak sjel dolů na stránku na zákaznické reference. Říkal jsem si, že když to všichni pijí, tak tam třeba najdu nějakého blogera nebo někoho, čí názor by mě mohl přesvědčit.

Začal jsme tedy názory číst, ale u druhého jsem se zastavil. Fotka se mi zdála nějaká povědomá a někde jsem ji určitě už viděl. Protože často hledám fotky na fotobankách, tak jich zaznamenám spousty. Dal jsem si tedy fotku do hledání na Google obrázcích a hle. Je to ona, fotka na kterou jsme se také do jednoho článku rozmýšlel, nakonec jsme si ji nevybral, protože byla na stovkách dalších stránek. Neváhal jsem a prošel si také další fotka, jestli to náhodou není podobné.

A výsledek?

Pár příkladů:

Pár příkladů:

Pár příkladů:

Pár příkladů:

Takže vidíme, že to opravdu nejsou reálné reference od zákazníků.

Nevím, proč zrovna u tohoto produktu nevyberou reálnou osobu. Blogerky tento nápoj zkoušejí pít a určitě by neměly problém nějakou referenci dát. Nebo jim to nechutná a problém by to byl?

Takovou otázku si nejspíš položí každý: Je to pro mě důvěryhodné? Není!

Co z toho vyplývá?

Pokud chcete budovat nějakou důvěru, tak určitě lépe, než tímto způsobem. Jak na to? Poradíme v příštím článku, který bude věnovaný kompletně tomuto způsobu zákaznických referencí.

2024. Getfound s. r. o.
All Rights reserved.

Nahoru Nahoru