Budování zpětných odkazů je důležitou součástí každého marketingového plánu pro on-line propagaci webů. Linkbuilding je dlouhodobá činnost – postupné získávání zpětných odkazů pro cílový web. Jednoduše řečeno, buduje povědomí o daném webu pro roboty vyhledávačů.
Co vám linkbuilding přinese:
- nárůst organických návštěv na web,
- dlouhodobý nárůst organických návštěv,
- odkazový profil zůstává a “nevypne se” jakmile se odkazy přestanou získávat.
Linkbuildingový plán připravíme na základě strategie, kterou vypracujeme před začátkem získávání zpětných odkazů.
Co je potřeba vyřešit před začátkem linkbuildingu:
- ideálně mít web po technické stránce v pořádku,
- mít obsah, který se dá propagovat, případně počítat s jeho tvorbou,
- mít přehled a cíle toho, co linkbuilding může přinést.
Linkbuildingové aktivity se skládají z různých metod, které se specifikují ve strategii. Tyto metody se skládají podle jejich náročnosti do jednotlivých měsíců zpracování, tak aby jejich navazování mělo logiku jednotlivých kroků.
Linkbuilding není o získávání stovek odkazů každý měsíc, je to spíše v nižších desítkách odkazů na daný web.
Nejčastější způsoby linkbuildingu:
- spolupráce s magazíny a publikace obsahu,
- spolupráce s blogery pro recenze produktů a služeb,
- propagace vlastního kvalitního obsahu na další weby,
- navazování a doplňování odkazů do zmínek o webu,
- broken linkbuilding a využití “mrtvých odkazů”.
Linkbuilding vám dlouhodobě zvedá organickou návštěvnost webu silou získaného odkazového profilu. Dalo by se říci, že čím na web směřuje více relevantních odkazů, tím je pro vyhledávače web známější, důvěryhodnější a žádanější. Proto ho umisťuje ve výsledcích vyhledávání na lepší pozice na hledané fráze. Pokud se linkbuilding přestane dlouhodobě zpracovávat, tak jeho vliv stále trvá relativně dlouhou dobu a organické vyhledávání můžu upadat dle propagace konkurenčních webů.
Kdy uvidím výsledky linkbuildingu?
Zpravidla nejsou vidět okamžitě, ale spíše v rozmezí 3-6 měsíců, kdy vyhledávače začínají reagovat na zlepšení odkazového profilu. Toto ovšem také záleží na tom, jak se o web starají vlastníci konkurenčních webů a jestli se linkbuildingem také aktivně zabývají.
K linkbuildingu se dají využít většinou veškeré prostředky, co klient může mít. Není to tedy pouze o penězích na placené spolupráce, ale o celkových možnostech klienta. I věci, které se na první pohled můžou zdát pro linkbuilding nevyužitelné, mohou v získávání odkazů pomoci. Proto je důležitá úzká spolupráce s klientem a informovanost o všech akcích a možnostech, které klient má.
Co se dá k linkbuildingu (reálnému získávání odkazů) využít?
- peníze na placené spolupráce,
- produkty k recenzím,
- vlastní akce, které požádáte,
- představení nových kolekcí novinářům a blogerům,
- obsah, který tvoříte,
- kvalitní fotky.
Linkbuilding může mít více cílů a více pohledů na vyhodnocení. Nejčastější je samozřejmě růst organické návštěvnosti. Také to ale můžou být nějaké konverze v rámci webu. Čtenost daného obsahu a průchod tímto obsahem – například ke službám. Také dokážete zvednout vlastní brand a více ho dostat mezi lidi, ať je tento brand více hledaný a zajímavější.
Konkrétní cíle by měly být domluvení s klientem již před začátkem spolupráce a očekávání z obou stran by se měly propojovat.
Jak vyhodnocovat:
- nárůst organické návštěvnosti,
- více konverzí,
- nárůst povědomí o brandu.