Analýza odkazového profilu konkurentů je v podstatě hodně podobná klasické analýze odkazového profilu. Je více rozsáhlá při sběru dat, protože přidáváte i vaše konkurenty, u kterých profil posuzujete. Může to být velmi silný podklad právě pro strategii linkbuildingu.
V zásadě se zde nedíváte tolik na složení špatných odkazů u vašich konkurentů, ale spíše zjišťujete, jestli vůbec konkurent něco dělá. Také se snažíte odhadnout jeho strategii, případně kde odkazy získává.
Co zjistíme z analýzy odkazového profilu konkurence:
- jestli se konkurence věnuje linkbuildingu,
- jakou má konkurence asi strategii,
- nápady pro naši strategii,
- jestli používá affiliate program,
- možnosti na získání odkazů.
Jak postupujeme?
Nejprve se nasbírají data o odkazových profilech a ty se následně analyzují. Odkazy se roztřídí na přínosné a na ty, které jsou spíše pro web škodlivé. Následně se porovnává, jestli se odkazy ve vašem odkazovém profilu protínají s těmi, co má konkurence. Na základě toho se zjistí možnosti, které máte. Také se díváme na to, na jakých webech jsou například všichni konkurenti a na kterých jen někteří.
Z analýzy odkazového profilu dokážem také dost často zjistit ,jestli váš konkurent používá nějaký affiliate program a které weby v tomto programu jsou zapojené. Následně se takovéto weby dají využívat pro spolupráci s vámi – buď na lepších podmínkách affiliate a nebo pouze pro jiné odkazové příležitosti.
Zjistíme také, na které konkrétní stránky weby odkazují a na základě toho se také můžeme inspirovat, jaké konkurentovi fungují produkty, jaký obsah je vhodný pro odkazy a další věci. Můžeme také zjistit naše nedostatky ve složení webu a například popiscích. Pokud vidíme, že na produkty konkurenta odkazuje větší množství než na ty naše může to být tím, že je brand konkurenta silnější. Ale také to může být tím, že konkurent má mnohem obsáhlejší popisky produktů, které jsou mnohem přínosnější, než ty naše, a proto na ně lidé odkazují.
Pokud jsou popisky dostatečně obsáhlé/nápomocné pro návštěvníky, nabité informacemi, návody, reálnými fotkami, může to být důvod, proč na ně lidé odkazují a na váš ne.
Jestliže je složení popisků stejné, může zde hrát roli síla brandu.
V čem vám analýza odkazového profilu může napovědět:
- jak je konkurence oblíbená,
- jestli má konkurence na webu nějaký obsah který je hodně chtěný,
- jak jste na tom s popisky produktů a přínosností obsahu na produktech.
Vidíme tedy, že analýza odkazového profilu směřovaná na vaši konkurenci nemusí být tedy pouze o tom zjistit, kdo na konkurenta odkazuje.
Ohledně zjištění obsahu se poté dělá spíše “Zhodnocení a návrh rozvoje obsahu”, který je zaměřen právě na váš obsah a na obsah který mají konkurenti a jak je tento chtěný/odkazovaný lidmi. Takový výstup se pro obsah hodí mnohem více.