Jeden z největších webových portálů zabývajících se online marketingem Semrush.com zveřejnil zajímavou studii. Na základě velkého množství dat vytvořili analýzu, která měla dopodrobna prozkoumat, jak je to s Google hodnotícími faktory v roce 2017. Zjistili, co má skutečně ten největší vliv na viditelnost webu a co naopak svojí sílu ztrácí, nebo už dávno nemá.
Výsledky jsou dost nečekané a ukázaly, že hlavním faktorem který ovlivňuje klíčové pozice ve výsledcích vyhledávání je jednak překvapivě samotná návštěvnost stránek a několik důležitých indikátorů kvalitního obsahu na webu. Tyto indikátory jsou:
- čas strávený na webu
- počet stránek na návštěvu
- míra okamžitého opuštění
Hodně nahoře v hodnocení se stále umisťují i zpětné odkazy a ze závěru analýzy jasně vyplývá, že pro Google jsou pořád důležité!
Přinášíme vám přehled toho nejdůležitějšího a pak část speciálně věnovanou významu zpětným odkazům a jejich významu pro Google.
Jak postupovali?
Začali se sbíráním rozsáhlých dat skládajících se z 600 000 klíčových slov z celosvětové databáze (USA, Španělsko, Francie, Itálie, Německo a další), s pozicemi stránek ve výsledcích vyhledávání a seznamem údajných faktorů hodnocení. Aby mohli vysledovat všechny shodné vzorce ve výsledných datech, použili algoritmus strojového učení Random Forest. a dál si hráli s daty.
Výsledek analýzy
V základě těchto dat získali seznam faktorů, které ovlivňují pozici stránky v pořadí významu: od nejvlivnějších po nejmenší.
1. Zdá se, že počet návštěv webových stránek je nejdůležitějším faktorem. Webové stránky s vyšší autoritou mají větší celkovou návštěvnost a v důsledku toho mají větší šanci dostat se na vrchol.
2. Signály chování uživatele jako je: čas strávený na webu, počet stránek na návštěvu a míra okamžitého opuštění, udávají autoritu webu a také významně ovlivňují hodnocení webu.
3. Počet odkazujících domén také stále udává autoritu webu, což spolu s výše zmíněnými obsahovými faktory ovlivňuje hodnocení webových stránek.
4. Společnost Google uvádí, že zabezpečení webových stránek, které je indikováno implementací protokolu HTTPS, je důležité, ale má jen malý vliv jako hodnotící faktor. Výsledky, které jsme obdrželi, toto prohlášení dokazují. I když je to z mnoha důvodů důležité, neměla by se verze vašeho webu HTTPS drasticky ovlivnit hodnocení webu.
5. Vliv on-page SEO faktorů se ukázal být nevýznamný.
Důležitost odkazujících domén pro Google hodnotící faktory v roce 2017.
Tato metrika představuje počet unikátních domén z profilu zpětného odkazu. To znamená, že pokud máte 20 000 zpětných odkazů z 500 webových stránek budete mít 500 odkazujících domén.
Dříve nebyl Google takový chytrák jako dnes a “black hat” techniky SEO byly docela populární. Webová stránka mohla mít několik tisíc zpětných odkazů z podezřelé domény a stále se to počítalo jako kvalitní odkazový profil. Nyní s inteligentními vyhledávacími roboty Google penalizuje konkrétní stránky za použití toxických zpětných odkazů v rámci propagace. Odkazový profil webu by měl být různorodý a sestávat z důvěryhodných domén.
V Semrush se rozhodli analyzovat, jak těžké by bylo vybudovat silný zpětný profil, který by konkuroval vysokým i nízkým objemům klíčových slov. Také se rozhodli vysledovat vztah mezi počtem odkazujících domén a pozici stránky ve výsledcích vyhledávání.
Jak to udělali?
Aby zjistili souvislost mezi počtem odkazujících domén vedoucím na webovou stránku a její pozicí ve výsledcích vyhledávání, analyzovali 600 000 vyhledávacích dotazů a vypočítali, kolik domén (vzali střední hodnotu tohoto čísla pro každou pozici) odkazuje na každou stránku z celkových top 100 webových stránek.
Protože chtěli také zjistit, jestli existuje rozdíl pro klíčová slova s vysokým a malým objemem vyhledávání, rozdělili finální výsledky do 4 skupin.
1. Stránky s vyšším hodnocením mají více zpětných odkazů z unikátních domén.
2. Čím více populární je klíčové slovo, na které je stránka zařazena, tím více zpětných odkazů z unikátních domén tato webová stránka obdrží.
3. Webové stránky, které se zobrazují ve výsledku vyhledávání pro klíčová slova s velkým objemem vyhledávání, mají podstatně více zpětných odkazů než ty weby, které se zobrazují nahoře ve vyhledávání u klíčových slov s malým objemem – téměř 10krát více.
4. U klíčových slov s velkým objemem vyhledávání je obrovský rozdíl v počtu odkazujících domén mezi druhou a patnáctou pozicí. U klíčových slov s malým objemem vyhledávání je tento rozdíl nevýznamný.
5. Vyloučení obrovských domén, jako je Wikipedia a Facebook z našeho výzkumu, nemělo téměř žádný vliv na konečné výsledky.
Co to pro vás znamená?
Podle Googlu je odkazový profil plný silných zpětných odkazů stále velmi důležitý a jejich výzkum dokazuje, že toto tvrzení je pravdivé. Znamená to, že vysoce konkurenční místa, kde se webové stránky zaměřují na populární klíčová slova, jsou obsazeny rozsáhlými odkazovými profily s obrovským počtem odkazujících domén.
Střední hodnota zde je 10 000 jedinečných odkazujících domén! To znamená, že konkurence pro klíčová slova s velkým objemem vyhledávání je zjevná a tyto webové stránky jsou v podstatě neporazitelné. U klíčových slov s malým objemem vyhledávání ale není konkurence tak velká, takže kvalitní linkbuilding by mohl přinést obrovské výsledky.
Pokud se váš web zaměřuje na klíčová slova s průměrnou měsíční hledaností méně než 10 000, tak správný a kvalitní linkbuilding je určitě stále obrovskou výhodou oproti vašim konkurentům.