Ve středu 16.11. se náš kolega Vláďa zastavil na skvělé konferenci o content marketingu. Zaujaly ho některé myšlenky přednášejících. Jestli jste akci propásli a myslíte to s tvorbou obsahu vážně, máme tu pro vás pár nejdůležitějších bodů z jednotlivých přednášek.
Konferenci pořádala Asociace content marketingu a rozhodně stála za to.
Marketingový tým Ambiente: Propagace několika značek v praxi
Dostat se pod pokličku marketingových chutí Ambiente se vám jen tak nepoštěstí, bylo to inspirativní a dokonale spjaté s praktickými příklady. O jejich blog se starají 4 redaktoři, celkem Ambiente čítá 800 zaměstnanců.
Filip Šimoník – šéf marketingu Ambiente
Šárka Hamanová – manažerka obsahu a PR
- Uvědomte si, že hlavní je přenášet zážitky a emoce, nejvíce lajků se dočkala fotka jejich dvou řezníků – otce a syna. A úspěch zaznamenala i obyčejná fotka z telefonu, která dokumentovala společný oběd zaměstnanců.
- Obsah je potřeba třídit, v Ambiente ho mají roztříděný na sociálních sítích do 15 profilů.
- Instagram se snaží koncipovat jako encyklopedii potravin a ingrediencí, mrkněte.
- Za nevýhodu sociálních sítích považují rychle mizící obsah, proto obsah publikujte i na vlastním webu.
- Práce snů? Ano, v Ambiente zaměstnávají člověka, který jako facebookový správce fotí a nahlíží pod pokličky přímo v kuchyni.
Poprvé a zdaleka ne naposledy zaznělo že: budoucnost agentur zabývající se obsahem je ve splynutí s klientem a v dokonalém poznání značky.
Jak na firemní magazín
V čem vidí jeho výhody a na co se zaměřit při jeho tvorbě.
Lukáš Blažek – agentura R MEDIA
- Vytvářejte obsah on-line i off-line a propojujte ho navzájem.
- V čem vidí velkou výhodu off-line – printu? Je věrohodnější a trvanlivější.
- Začněte od konce, uvědomit si pro koho se píše. Z hlediska samotného obsahu je to velmi důležité.
- Onlinu vévodí krátké texty.
- Tisk je zdaleka nejdražší položka z celého procesu.
Jak jak postavit dobrou obsahovou kampaň Soda.o2.sk
Online magazín Soda.o2.sk O2 je takové slovenské ČiliChili, kde publikují kolem 50 článků měsíčně. Celý koncept magazínu je zaměřeny na segment lidí, kteří se v práci nudí.
Martin Jenča – Folk Publishing
- Uvědomte si, že obsah je základní jazyk internetu a ne jenom blog je obsah, ale v neposlední řadě i design.
- Opět zaznělo, jak je důležité vědět, pro koho píšeme.
- Obsah si rozdělte na brandovou část a část konverzní. Tedy rozdělení obsahu na nekomerční a komerční. Na nekomerční článek nalákáte čtenáře a podsunete mu komerční část tak, aby si toho vůbec nevšiml.
Jak na transformaci tištěných médií
Průběh inovace více jak 200 let starého vydavatelství – Ebner Media Group do on-line prostoru. V roce 2011 začal trh klasických printů klesat a v Ebneru se začali bavit o transofrmaci do on-line světa. Nezaměřili se na produkt, ale na komunitu a publikum.
Dominik Grau – chief innovation officer
- Bylo nutné vytvořit detailní monitoring: jejich vyhledávací zvyky, persony, influencery.
- Z hlediska obsahu se soustředili na souhrnné, doprovodné boxíky u článků – zjistili že jsou to nejdůležitější informace z celých článků.
- Místo publikovat pouze v printu a zapomenout, pochopitelně provádět recyklace obsahu – napsat a znovu použít v onlinu.
- Vznikl úplně nový job Transaction editors (začali s 25, teď jich mají 50), který má tedy na starosti psaní, editaci i publikaci článku. Postupně ale chtějí mít Transaction editory ze všech tradičních novinářů.
- Transaction editoři musí pracovat nejen s zadáním, analýzou klíčových slova ale také je důležité využívat vlastní intuici. Transaction editor přetváří print do onlinu, zná sociální sítě, zná shop produkty a řídí placený obsah, musí ale nejdříve toho hodně prosedět u klasických novinářů v redakci a opravdu hodně poslouchat.
- Zisk se zvýšil meziročně o 71% z roku 2014 na 2015.
- Nejdůležitější druh obsahu? Evergreen content – něco stálého co se pravidelně doplňuje o další a další informace.
- Evergreen content má opravdu dlouhodobý životní cyklus, must have obsah a propojení s konverzemi.
- Pro řešení platformy svých webů používají až 80% open source WordPress
- Překvapení na konec: zaměřit se na mobily.
7 základních kroků při tvorbě obsahu podle Dominika Graua:
- Persony, definovat publikum – měřící kanály
- Vytvořit skupinu klíčových slov, identifikovat potenciální téma
- Obsahový plán, denní a měsíční a roční
- Update evergreen obsah každých 90 dní
- Propagace přes sociální sítě
- Rozdělit evergreen obsah na několik kusů a podle toho distribuovat
- Přeměnit zájem na konverze
Panelová diskuze Unie vydavatelů
Petra Fundová – CEO Burda International CZ
Jana Višková – Director BrandVoice by Forbes ČR
Tomáš Tkačík – Prezident Unie vydavatelů, CEO BMCzech
Několik zajímavých postřehů:
- Přibyla role kreativní agentury – klient jenom definuje základní tři věty námětu, zbytek zpracovává agentura.
- Výhoda je, když si klient řeší obsah inhouse.
- V současné době už se nedá se prodat čistě inzertní strana – místo toho komplexní nabídky, propagační balíčky.
- Když už se dělá obsah na článek, tak to přináší i videa, fotky, spoustu doprovodného materiálu – všechno dělá jeden člověk!
- Komerční spolupráci a redakční obsah by správně vůbec neměl být rozpoznán.
- Klient ale musí definovat cíl – to je základ.
- Jak měřit off-line? Zůstává klasikou čtenost a náklad.
- Tiskové tituly musí hlavně pracovat s předplatným – je to reakce na klesání printů a tisku, nejvíce klesají noviny 15 procent ročně, časopisy méně.
- 50% printu je B2B.
- Nejúspěšnější časopis má náklad 10 Ks a je určen pro Bahrajnského sultána. Má 500 stránek a obsahuje luxusní zboží jako trysková letadla, jachty atd. Velká míra konverze samozřejmostí 🙂
- Časopis pro Papeže a podobné klientské časopisy se vytvářejí pro kohokoliv.
Výzkum milleniálů
Kdo jsou milleniálové určitě víte, případně mrkněte na Millenialove.cz. Pro milleniály je totiž nejdůležitější smartphone a notebook, připojení k internetu a sociální sítě.
Rostislav Starý – agentura PR.Konektor
- Generace X vs Milleniálové – jak se chovají a reagují?
- I přesto že reklamy na klasické TV milleniálové moc nesledují mají na ně pořád stejně velký dopad.
- Nejvíce používají FB, druhý je pořád rostoucí Instagram, třetí je pak Snapchat.
- Hudba je pro ně vůbec nedůležitější.
- Youtube pořád velmi roste – mobilní video dokonce o 400 % meziročně. Podíl sledování mobilu a desktopu je 48 % ku 52 %.
- Nejpopulárnější obsah na Youtube? Klipy, “how to” videa, filmy.
- Největší infulenceři pro mládež, Youtubeři ani nechtějí být prezentováni na TV, mají svoje publikum.
- Překvapivé: podle průzkumů téměř nikdo nechce čip pod kůži, přes který by byl připojen k internetu.
Gravitační pole nebo černá díra – výzva pro agentury – najdeme motivaci k spoluvytváření značky?
Marek Slezák – Boomerang Communication
- Prezentoval koncept uvažování, kdy je důležitá odvaha a láska k myšlení.
- Opět zaznělo: měli bychom (freelanceři, agentury) co nejvíce splynout se značkou a know how klienta, protože jedině tak začneme skutečně spoluvytvářet jeho brand a podle jeho vize se tak staneme nepostradatelní.