Možná si říkáte, že na tom nic není. Zadáte si do Googlu a vyjede vám spousta copywriterů. Pokud chcete profesionála, většinou zaplatíte v rozmezí 300 – 1000 Kč za hodinu, nebo normostranu. Zkušenost se určitě vyplatí, pokud potřebujete aplikovat analýzu klíčových slov do textů na webu, který nově tvoříte/redesignujete. Tady bude potřeba, aby měl váš copywriter přesah do SEO, UX a dalších disciplín. Ale pokud sháníte někoho na linkbuilding, případně firemní blog, vyplatí se hledat v jiných vodách a zaměřit se hlavně na člověka, kterého baví váš obor.
Tady je totiž velký prostor a možnost najít člověka, s nímž se můžete dohodnout nejen na lepších finančních podmínkách, ale taky třeba “jen” na barteru, který pro vás bude přinášet i další výhody – bude vaše produkty testovat a bude je dál doporučovat. Pokud navíc píše do nějakých časopisů nebo on-line magazínů, určitě se o vás/vašich produktech občas zmíní.
Vezměme si příklad na našem klientovi Affekt. Prodává outdoorové vybavení, nejvíce je zaměřený na horolezectví. Majitel si e-shop spravuje sám, nemůže si z časových důvodů dovolit psát na blog články, i když je lezení po horách jeho velkým koníčkem.
- Chtěli jsme copywritera, který bude umět psát čtivé texty, zároveň někoho, kdo má zkušenosti s lezením, případně i dalšími outdoorovými aktivitami. Ono je totiž blbé, aby psal články někdo, kdo neví, jak dlouhé je potřeba na lezení lano, nebo jakou velikost lezeček vybrat.
- Nechtěli jsme PR články, těch je na webu spousta, nikoho nezajímají a nikdo je nečte.
- Potřebovali jsme třeba článek s osobním doporučením lezecké oblasti – kde tam zaparkovat, co očekávat, co si s sebou vzít.
Jenže kde vhodného člověka hledat? Třeba mezi blogery, na Facebookových skupinách a internetových fórech.
Pozvěte blogery na váš blog
Blogerů zaměřených na lezení je málo, z jejich strany nebyl zájem. Ale teď po více než roce od prvního hledání se pár lidí objevilo. Je to v tomhle případě hodně o vztazích a o postupném/vzájemném poznávání se s daným blogerem. Na začátku ani jeden přesně nevíme, co od druhé strany očekávat. Komunikace po e-mailu je v tomhle případě nedokonalá.
Věřím, že v jiných – lifestylovějších oborech vhodného adepta najdete snadněji. Dokonce bych blogery na články pro váš blog a na linkbuilding doporučila. Podle mě je velká chyba, že blogery většinou firmy používají pouze na články a recenze jen na prostoru samotného blogera a nepustí si je víc k sobě. Ano, je tu třeba Zoot a jeho pravidelné blogerské kolekce. Ale nechat si psát články od blogera/více blogerů, může být více než prospěšné.
Tady jsou důvody:
- blogeři ví, co lidi rádi čtou
- naučili se, jaké nadpisy nejvíc přilákali
- mohou svůj článek na vašem blogu sdílet svým čtenářům
Podle čeho vybírat:
- píše články související s tím, co prodáváte na e-shopu – je vaše krevní skupina
- bloger má na první pohled přehledný blog
- nepíše pravopisné chyby, umí členit text a třeba hezky i fotit
- mrkněte na komentáře, počet fanoušků na FB a IG (ale neřiďte se jen podle toho)
A jestli chcete vědět, kde blogery hledat, určitě si přečtěte předchozí článek.
Dejte inzerát na Facebookové skupiny
Teď nemám na mysli ty všeobecné na nabídku pracovních míst, ani přímo copywriterské. Najděte si konkrétně zájmovou skupinu, u mě to byly 3 týkající se lezení a outdooru. Tam jsem vložila inzerát, že hledáme copywritera a lezce v jednom. Další podmínkou, ale ne nutně, bylo, že bude mít zájemce vlastní blog nebo web podobného zaměření.
Inzerát měl sám o sobě velký dosah. Na e-shop se prokliklo a hledalo informace přes 200 lidí, mnoho z nich napsalo. Ale problém byl, že většina z nich byli spíš lezci, než psavci. Dalším zádrhelem bylo to, že komunikace po čase ustala, tedy z jejich strany. Některým nevyhovovaly finanční podmínky. A z pěti vybraných napsal zkušební článek jen jeden.
Copywriterku jsme našli až na druhý pokus, asi po dalších dvou měsících. Musím říct, že klient i my jsme moc spokojení. Naše copywriterka leze, chodí na treky do hor, vyzná se ve slangové terminologii, má vlastní web, píše do magazínů.
Hledání na fórech a inzertních webech
Ještě musím zmínit příklady jako jsou Webtrh, Easytask a jim podobné. Osobně je nedoporučuju, nenechte se zlákat ultralevnou pracovní sílou. Takové články nebudou mít vůbec žádnou hodnotu, ani z hlediska SEO. Napsat všechna možná klíčová slova do jednoho článku už v dnešní době nic neznamená. Vy potřebujete člověka, který bude článku věnovat nějaký čas a bude ho psát “srdcem” pro reálné lidi.
Osobně (z vlastního zájmového blogu) mám zkušenost takovou, že nejvíce návštěv z vyhledávačů mám na články, které jsou dlouhé, plné (pro čtenáře) podstatných informací, rozčleněné na odstavce, s podnadpisy, vlastními fotkami, odkazy na zdroje a jen citlivě propojené s klíčovými slovy.
Hledejte radši v oborových diskuzních fórech. Je možné, že i tam budete mít možnost oslovit vhodného adepta. Pokud tedy do nějakých diskuzí chodíte, čas od času se do komunikace zapojte a zeptejte se, jestli by neměl někdo zájem. S hledáním na fórech bohužel osobní zkušenost nemám, ale věřím, že mají potenciál a že bych byla schopná tam také někoho najít. I tady se budete muset probírat a investovat nějaké úsilí.
Uvědomte si, že hledáte člověka pro dlouhodobou spolupráci. Najít někoho dobrého tedy bude vyžadovat váš čas a pozornost. Spolupráce musí být oboustranně výhodná, to znamená, že s copywriterem udržujte vřelé vztahy, ptejte se i na jeho názor a jestli mu spolupráce vyhovuje. Vždycky mu poděkujte, pochvalte, popřejte do nového roku, potěšte malou pozorností. Zvlášť jestli jste s ním spokojení 🙂
Neváhejte mě kontaktovat v případě, že byste měli jakýkoli dotaz. Ráda odpovím.