Možná jste si v nějaké on-line marketingové příručce přečetli, že byste měli dělat taky linkbuilding. Ano, linkbuilding je důležitým pilířem on-line marketingu a může vám pomoci, zvlášť, když ho budete dělat správně. Napsali jsme pro vás, co byste měli vědět, než se do něj pustíte, nebo si někoho zaplatíte.
Co je vlastně linkbuilding
Linkbuilding je dlouhodobé vyhledávání kontaktů a spoluprací, které často vede k získání odkazů. Linkbuilding patří k off-page metodám optimalizace pro vyhledávače, někdy se můžete setkat také s pojmem off-page SEO.
“Linkbuilding je proces získávání hypertextových odkazů z jiných webových stránek na svoje vlastní. Odkazovat je způsob, jak uživatele navigovat mezi různými stránkami na internetu. Vyhledávače používají odkazy k procházení webu a předávání hodnocení kvality stránek a zvyšují tak viditelnost a nalezitelnost stránek na které odkazy vedou.“ Paddy Moogan – Linkbuilder – Moz.com
“Linkbuilding je kontinuální činnost, vedoucí k získávání strategických partnerů a umístění. Tyto aktivity mají za cíl lepší viditelnost webových stránek na místech, kde je potencionální zákazníci hledají.” píše Filip Podstavec na svém webu.
Existuje samozřejmě spousta definic, linkbuilding znamená tvorbu vazeb/vztahů, pohybuje se těsně vedle PR a samozřejmě je provázaný s ostatními kanály on-line marketingu. Je pro mě důležité vnímat i lidi, kteří stojí za weby, kde hledám příležitosti ke spolupráci. Zkoumat a zjišťovat jejich pohnutky, proč tvoří zájmový web nebo třeba blog.
Proč je linkbuilding tolik důležitý?
Internet je velmi konkurenční prostředí, obsah v něm přibývá neuvěřitelnou rychlostí. Pro představu, tady je infografika, co se stane na internetu během jedné minuty. Zajímavý je například kolik hodin videí je uploadovaných na Youtube nebo počet postů napsaných na WordPressu.
Pro vyhledávače jako je Google nebo český Seznam je velmi důležité, aby svoje uživatele/zákazníky nezklamal. To znamená, že vyhledávače chtějí nabízet právě to, co daný člověk najít chce. Neustále tedy vylepšují algoritmy, podle kterých seřazují jednotlivé odpovědi na dotazy uživatelů. Mezi jeden z faktorů, které vyhledávače hodnotí, jsou právě i zpětné odkazy.
Zpětné odkazy – jejich počet a kvalita – vyhledávačům napovídají, jakou hodnotu má daná stránka. Je celkem logické, že pokud na určitou stránku vede hodně odkazů z různých zdrojů, bude mít pravděpodobně taky větší váhu/popularitu a lepší umístění v organickém vyhledávání.
Jaké jsou přínosy linkbuildingu?
- Zvýšíte návštěvnost z organického (neplaceného) vyhledávání, protože vaše stránky budou viditelnější na více frází, je možné, že se významně vylepší jejich pozice
- Zvýšíte návštěvnost prostřednictvím zpětných odkazů, zvlášť pokud budete získávat skutečně relevantní odkazy na webech, kde se pohybuje vaše cílová skupina. V tomto případě je možné, že u vás lidé také nakoupí/objednají službu.
- Získáte nová partnerství, které mohou přerůst i v jiné spolupráce. Například se domluvíte na akci, kterou budete pořádat off-line nebo společně uspořádáte soutěž na sociálních sítích. Zkrátka linkbuilding je o budování vztahů.
- Linkbuilding samozřejmě pomůže i v budování vašeho brandu. Tím, že budete víc vidět, dostanete se i do povědomí více lidí.
Kolik času nebo peněz mě bude linkbuilding stát?
Připravte se na to, že zpočátku bude vaše investice vyšší a určitě také bude záležet na tom, v jakém oboru podnikáte a v jak konkurenčním prostředí. Zpočátku bude vaše časová investice klidně 20 – 30 hodin měsíčně, protože si budete připravovat strategii, zjišťovat současný stav webu, abyste později mohli vyhodnotit, zda vám linkbuilding něco přinesl. Pokud byste se chtěli o linkbuildingu dozvědět něco víc, přijďte na naše školení v září. Nebo se ozvěte a domluvíme se na individuální konzultaci.
Důležité je, uvědomit si, že linkbuilding je proces. A to dlouhodobý. První výsledky se neprojeví hned jako v případě PPC kampaní nebo reklamy na Facebooku. Ale díky němu se bude postupně zvyšovat organická návštěvnost, což si snadno ověříte v Google Analytics.
V příštích článcích rozebereme například: co to je a k čemu slouží analýza klíčových slov, jaké jsou nejběžnější techniky linkbuildingu a taky si ukážeme, jak by měl vypadat oslovovací e-mail, na který vám lidé odpoví.
Zdroje: https://moz.com/beginners-guide-to-link-building